Interview

Harald Tepper, program lead CE bij Philips: “We breiden 'closing the loop' de komende 5 jaar uit naar al onze medische apparatuur"

MRI-scanners, echografieapparatuur, röntgenapparatuur en CT-scanners, Philips neemt ze in en geeft ze een tweede leven. “In 2018 hebben we in Davos aangekondigd dat we eind 2020 in staat wilden zijn om bij al onze grote apparaten aan het eind van hun gebruik een inruil-deal te bieden. We noemen dat ‘closing the loop’. En het is gelukt, we breiden dit nu de komende 5 jaar uit naar al onze medische apparatuur”, aldus Harald Tepper, Program lead Circular Economy bij Philips. 

 

“We breiden ‘closing the loop’  de komende 5 jaar uit naar al onze medische apparatuur”

 

Wat is de circulaire stap die jullie hebben gezet?

Harald: “De weg naar een circulaire economie bestaat uit een heleboel stappen, en ook verschillende stappen voor verschillende onderdelen van het bedrijf. Wij hebben ons als doel gesteld eind 2025 25% van onze omzet te verkrijgen uit circulaire producten, diensten en totaaloplossingen – eind 2020 zaten we al op 15%. Dit vergt enorm veel van design, productie, marketing & sales, finance. We willen ook circulair zijn in onze eigen operaties. Eind 2020 hebben we ‘zero waste to landfill’ bereikt in al onze fabrieken, de komende vijf jaar zetten we circulariteit door naar al onze sites, zoals onze magazijnen en kantoren. We hebben een grote extra stap gezet met onze ‘closing the loop’-belofte in 2018. Deze belofte heeft een enorme versnelling teweeggebracht.

 

We hebben al jarenlang twee grote refurbishment-fabrieken, een in Best bij Eindhoven en een Bothell in Amerika, waar we onze grote medische apparaten een nieuw leven geven. Een MRI-scanner heeft bijvoorbeeld een standaard gebruiksduur van 10 jaar, maar de grote magneet die erin zit kan een paar gebruikscycli meegaan. Wij halen deze medische apparaten helemaal uit elkaar en bouwen ze weer op. Daarna zetten we ze als nieuw, met eenzelfde garantieperiode, weer op de markt. Als dat niet meer lukt voor het gehele apparaat, bijvoorbeeld omdat het al meerdere cycli is meegegaan, dan halen we nog steeds onderdelen eruit om die te reviseren. Die passen we dan weer toe in ons onderhoud.

 

Om de ‘closing the loop’-belofte voor elkaar te krijgen, is er een groot programma opgezet met al onze marktorganisaties. De marketing en sales teams zijn opgeleid om te zorgen dat als zij een replacement deal doen, dus wanneer een klant een oud apparaat wil vervangen door een nieuwe, de klant ook altijd een aanbod krijgt voor het innemen van het oude apparaat. Dit heeft geleid tot meer inname van apparatuur, dat begint nu heel zichtbaar te worden.

 

Naast deze activiteiten aan het eind van de gebruiksduur, zijn we ook bezig ons aanbod ‘aan de voorkant’ te veranderen. We gaan steeds meer naar ‘product-as-a-service’, verhuur en lease, in plaats van verkopen. Op deze manier houden we het eigenaarschap bij onszelf zodat we nog veel meer kunnen doen om de producten zo lang mogelijk maximale waarde te laten leveren. Bijvoorbeeld door ander design, en door monitoring op afstand.”

 

“Eind 2025 willen wij in staat zijn om voor al onze medische apparaten bij klanten een inruil-aanbod te doen aan het eind van het gebruik”

 

Waar word je zelf enthousiast van?

Harald: “Een van de dingen die ik heel inspirerend vind is dat we steeds meer upgrades on site doen. Je realiseert het je misschien niet, maar een MRI-apparaat is zo groot en gevoelig, dat het in een speciaal ingerichte, stralingsarme, ruimte in een ziekenhuis staat. Als je het apparaat wil weghalen, moet je die hele ruimte ontmantelen. Soms moet zelfs het dak van het ziekenhuis eraf. We kunnen nu echter ook langsgaan bij ziekenhuizen om de staat van het apparaat te beoordelen en ter plekke een gecombineerde software en hardware upgrade te doen. Als we weggaan staat er een MRI-scanner die als nieuw is en weer tien jaar mee kan. Dit is niet alleen goedkoper voor ons en de klant, maar kost ook minder tijd, waardoor het ziekenhuis eerder de scans kan hervatten.”

 

“On site upgrades is een win-win situatie voor Philips en de klant”

 

Wat is de grootste uitdaging?

Harald: “Regelgeving is een uitdaging, er zijn nog allerlei landen en markten waar het terughalen van onze apparatuur niet werkt. Bijvoorbeeld omdat ziekenhuizen in staatseigendom niet mogen verkopen aan private partijen. Dan kan je het hebben dat Philips het apparaat graag wil terugnemen en het ziekenhuis het graag wil teruggeven, maar het mag niet mag van de wet. Dit komen we tegen in bijvoorbeeld China, maar ook in sommige Europese landen zijn er vergelijkbare blokkades.

 

Ook zijn er logistieke uitdagingen. In sommige markten hebben we al goede infrastructuur om medische apparaten terug te halen, in andere landen moet dit nog verder worden opgebouwd.

 

Ten slotte zijn ook niet alle apparaten nog geschikt voor ‘refurbishment’, afhankelijk van hoe lang ze al in gebruik zijn bijvoorbeeld. Soms is het zowel in economisch als ecologische zin beter om het apparaat lokaal te recyclen. Hiervoor gaan we wereldwijd partnerschappen aan met verantwoordelijke recyclers, zodat we in ieder geval weten dat ze niet in landfill terechtkomen. ”

 

“Regelgeving is een uitdaging”

 

Welke circulaire stappen staan op de planning?

Harald: “We zijn ver gekomen, maar hebben ook nog veel te doen. Voor het uitbreiden van ‘closing the loop’ naar al onze medische apparatuur moeten we de vertaalslag maken naar kleinere apparaten – hoe loopt daar de ‘triage’, welke waarde kan je er nog uithalen, en welke logistiek moet je opzetten? Daarnaast investeren we fors in interne communicatie, trainingen, en procesaanpassingen, om te zorgen dat duurzame afwegingen nog meer onderdeel worden van de dagelijkse besluitvorming van iedereen, van ontwerpers, tot marketingmanagers, verkopers, tot aan collega’s in finance en operations. Dit is allemaal onderdeel van onze transformatie naar een volledig ‘purpose-led’ bedrijf.”

 

Meer weten? Bezoek de website van Philips.

Tags