Interview

Aernout Dijkstra-Hellinga, lead designer Bugaboo: Het gaat om het totaalplaatje waarvan duurzaamheid en circulariteit belangrijke onderdelen zijn"

Wiel kapot of gescheurde bekleding? Alles aan de kinderwagens van Bugaboo is vervangbaar zodat ze zo lang mogelijk meegaan. “Je voorkomt meer dan 100 kilogram CO2 uitstoot als je alleen de stof vervangt, in plaats van een nieuwe Bugaboo Donkey te kopen.” Vertelt Aernout Dijkstra-Hellinga, Lead Designer & Sustainability Expert Bugaboo. “Maar, focus niet alleen op de duurzaamheid en milieuvriendelijkheid van je product of dienst. Dit is voor veel mensen geen doorslaggevende reden om het te kopen. Het gaat om het totaalplaatje waarvan duurzaamheid en circulariteit belangrijke onderdelen zijn.”

 

“Een ontwerper is als geen ander opgeleid om mogelijkheden te bedenken die niemand anders ziet én om collega’s in dit toekomstbeeld mee te nemen.”

 

 

Wat is de circulaire stap die jullie gemaakt hebben?

Aernout: “We ontwerpen producten die lang meegaan, makkelijk te repareren én multifunctioneel inzetbaar zijn: bijvoorbeeld een stoeltje dat los en op de kinderwagen te gebruiken is of een frame dat kan dienen als wieg en als stoel. We houden er rekening mee dat bepaalde onderdelen aan meer slijtage onderhevig zijn en daarom eenvoudig vervangen moeten kunnen worden. Onze kinderwagens zijn bovendien makkelijk aan te passen aan de smaak van de gebruiker. Een andere kleur en materiaal van handvatten of wieldoppen geven de wagen een nieuw uiterlijk waardoor deze langer aantrekkelijk blijft en er minder wagens geproduceerd hoeven te worden.

 

Daarnaast maken we in onze ontwerpen zoveel mogelijk gebruik van klik- en schroefverbindingen en vermijden we dat verschillende materialen onlosmakelijk verbonden worden, zoals bij tweecomponenten spuitgieten of het verlijmen van onderdelen het geval is. Het gebruik van schroeven maakt het onderhoud door de winkelier en de gebruiker een stuk makkelijker.

 

Onderdelen die voornamelijk het uiterlijk en stijl bepalen, zoals wieldoppen en bekleding, moeten een lagere milieubelasting hebben dan de onderdelen die “oneindig” lang meegaan. We trachten nieuwe materialen te vermijden en kiezen voor materialen die hergebruikt kunnen worden. Daarom proberen we op elk onderdeel duidelijk aan te geven van welk materiaal het gemaakt is. Voor minder zichtbare onderdelen vermijden we zwart plastic zodat deze makkelijker te recyclen zijn. Recyclingmachines herkennen namelijk geen zwart plastic waardoor ze alsnog verbrand worden.”

 

“We ontwerpen producten die lang meegaan, makkelijk te repareren en multifunctioneel inzetbaar zijn.”

 

Wat is de grootse uitdaging?

Aernout: “In de praktijk zou ik nog meer gebruik willen maken van gerecycled consumentenplastic, maar dat is niet altijd mogelijk omdat dat plastic door de onbekende samenstelling van wisselende kwaliteit is en soms chemische stoffen bevat die het niet voor alle delen van een kinderwagen geschikt maken. In overleg met collega’s en de leverancier onderzoeken we dan in welke onderdelen dit plastic wel kan worden toegepast.

 

Een aantal jaar geleden leasden we Bugaboo wagens, maar hier zijn we mee gestopt. Het terugnemen en omwisselen van kinderwagens en het uitsturen en innemen van accessoires of onderdelen is een enorme logistieke uitdaging. Bovendien vergt het uitvoeren van inspecties van de wagens, het vervangen van onderdelen en het bijhouden en identificeren van welke onderdelen (nieuw, oud, hoe vaak gebruikt) er in welke wagen zitten ook veel arbeid en administratie. Met de huidige belasting op arbeid in plaats van op grondstoffen en kapitaal, is dat een kostbare zaak.

 

Ik was ook onaangenaam verrast door de ruwe manier waarop de gebruikers omgingen met de kinderwagens, ondanks de hoge borg. Daarom ben ik er ook niet van overtuigd dat een dergelijk businessmodel perse milieuwinst oplevert voor een product als een kinderwagen. Waarschijnlijk werkt het beter bij nog robuustere producten, hele dure apparaten, of services zoals wassen of licht. Mogelijk dat ook een business-to-business markt er geschikter voor is.”

 

“Bij leasen was ik onaangenaam verrast door de ruwe manier waarop de gebruikers omgingen met de kinderwagens, ondanks de hoge borg.”

 

Welke circulaire stappen staan op de planning?

Aernout: “Duurzaamheid, een hoge kwaliteit en lange levensduur zullen uitgangspunten blijven bij alle producten die we verkopen. Op dit moment zijn we hoofdzakelijk actief op de kinderwagenmarkt en daar hebben we grote duurzaamheidsstappen gemaakt in onze producten. In de nabije toekomst zullen we ook in andere categorieën producten op de markt brengen. Ook daar hoop ik met onze benadering de hele betreffende sector te inspireren tot het maken van mooie, duurzame en kwalitatief hoogstaande producten, zoals we bij kinderwagens gedaan hebben.

 

Daarnaast zullen we weer gaan experimenteren met verschillende businessmodellen, zoals leasen, huren, onderhoudscontracten. We geloven dat dit soort diensten vaker gevraagd zullen worden door consumenten en we willen ook daar graag in voorop lopen. Ik hoop dat we op den duur zelfs in staat zijn specifieke producten te ontwerpen voor deze diensten. Ik geloof namelijk dat de huidige producten zeer efficiënt zijn voor het oude model van maken-verkopen-weggooien, maar als je andere businessmodellen als uitgangspunt neemt dan kun je ook echt andere producten ontwerpen die veel beter hierop aansluiten. Zo krijg je een versterkend effect dat circulaire businessmodellen een extra boost kan geven. Het lijkt me heel gaaf om daar als ontwerper aan bij te dragen!”

 

Deze case is gebaseerd op een interview met Aernout Dijkstra-Helinga in Verschilmakers, hét magazine voor professionals die een positief verschil willen maken in hun dagelijkse werkzaamheden. Lees het magazine hier.

 

Meer weten? Bezoek de website van Bugaboo.

 

Datum publicatie: Juli 2020

Tags