Interview

Inga Arling, category manager Auping: "Wij willen de hele industrie wakker schudden"

Vorig jaar lanceerde Auping de Evolve: een matras dat niet alleen ergonomisch maatwerk biedt, maar ook zó wordt gemaakt dat de grondstoffen aan het eind van de gebruikscyclus te scheiden en keer op keer te recyclen zijn, zonder kwaliteitsverlies. “In de beddenbranche was downcycling tot dusverre het hoogst haalbare”, aldus category manager Inga Arling van Auping. “We willen de hele industrie wakker schudden.”

 

“Wij willen de hele industrie wakker schudden”

 

Wat is de circulaire stap die jullie gemaakt hebben?

“Met ons circulaire matras laten we de consument zien dat er, ook als het gaat om matrassen, echt iets te kiezen valt. Ik vergelijk het wel eens met de beeldvorming rond de plofkip: toen mensen nog niet wisten wat een onaangenaam productieproces er ten grondslag lag aan de kip die in de supermarkt verkocht werd, waren ze zich vaak ook nog niet bewust van de duurzamere alternatieven.

 

Bij de productie van Evolve ligt de volle aandacht bij circulariteit, maar voor de consument is dat in de meeste gevallen niet de nummer één reden voor aanschaf van een matras. Voor de consument gaat het om comfort en ergonomie: mensen willen natuurlijk vooral lekker liggen.

 

Auping Evolve wordt in alle gangbare matrasmaten in drie types geleverd. Je lichaamsbouw bepaalt welk type het beste bij je past. We maken ook tweepersoonsmatrassen, met aan elke zijde een andere ergonomische samenstelling: een duo-kern noemen we dat. Maar hoe de opbouw ook is, het matras is zó gemaakt dat alle onderdelen te scheiden en te recyclen zijn: de tijk, de binnenvering, de comfortlaag. Auping Evolve bestaat uit slechts twee materialen: staal voor de pocketveren en polyester in verschillende verschijningsvormen. Met onze ketenpartners zijn we erin geslaagd om de kunststofgarens na gebruik om te smelten tot gelijkwaardig materiaal waarvan weer nieuwe matrassen gemaakt kunnen worden. Alleen polyester en staal lenen zich voor een dergelijke moleculaire truc; natuurlijk materiaal verliest bij hergebruik altijd aan kwaliteit.”

 

“Natuurlijk materiaal leent zich niet goed voor de circulaire truc”

 

Wat is de grootste winst?

“Ieder jaar worden in Nederland anderhalf miljoen matrassen weggegooid. Een klein deel van de grondstoffen wordt gedowncycled: van de tijk maakt men stofdoeken; het metaal van de vering wordt geshredderd aangeboden aan de metaalindustrie; het schuim kan gebruikt worden voor bijvoorbeeld de onderkant van tapijttegels of in sportmatten. Het gros van deze conventionele matrassen is echter aan het einde van de levensduur zo slecht uit elkaar te halen, dat ze op de vuilverbranding belanden. Anderhalf miljoen, dat is echt een enorme berg. Zo hoog als duizend keer de Eifeltoren.

 

De oplossing die we samen met onze partner Niaga ontwikkeld hebben om de productonderdelen onthechtbaar en recyclebaar te maken, bestond nog niet in de branche. Het is een uitdaging op zich om je ketenpartners ervan te overtuigen om de switch naar circulair te maken. In productieprocessen en ontwerpen staan snelheid en efficiëntie centraal. De overstap naar een andere aanpak heeft vergaande implicaties voor de hele core business van een ketenpartner. Dus dat kost tijd. Ik ben er trots op dat dat gezamenlijk gelukt is. En, nog mooier: we geven onze vinding vrij aan de industrie. We willen de hele branche wakker schudden en meenemen. Zo voorkomen we die gigantische berg afval, met alle uitstoot van dien.”

 

“We stellen onze circulaire oplossing open voor de industrie”

 

Wat is de grootse uitdaging?

“De Europese Unie wordt steeds strikter in de regelgeving rondom retourstromen. Er komt een systeembijdrage voor bedden- en matrassenfabrikanten, vergelijkbaar met die voor witgoed: een heffing waarmee hergebruik en verwerking geregeld moet worden. Dat wordt een mega-thema voor de hele branche. Auping heeft al sinds 2012 het Auping Take Back System: wie bij ons een nieuwe matras koopt, kan het oude meegeven aan de bezorger, ongeacht het merk. Wij zorgen er dan voor dat het matras bij onze recyclingpartners terechtkomt.

 

Het is van groot belang om de logistieke keten goed op orde te krijgen, ook internationaal. Je bent daarin altijd afhankelijk van lokale mogelijkheden en regels, zowel voor de reststromen als bij het productieproces.

 

Het is nog een grote uitdaging de juiste mensen en bedrijven bij elkaar te brengen. Brancheorganisaties kunnen hier een belangrijke rol in spelen door ondersteuning te bieden, kennis te delen en partners aan elkaar te verbinden. Het containerbegrip circulariteit heeft nu nog uitleg nodig, anders vormt iedereen zijn eigen idee en dat werkt niet. Met z’n allen om de tafel met een helder, gedeeld doel voor ogen: that’s the magic.”

 

“De juiste mensen en bedrijven bij elkaar brengen, that’s the magic”

 

Welke circulaire stappen staan op de planning?

“Wij zijn maar een klein radertje in de hele beddenindustrie. Met ons circulaire matras en de bijbehorende campagne die mensen bewust maakt van het afvalprobleem hebben we diverse awards gewonnen. Daardoor zijn mooie discussies op gang gekomen. Op verschillende beurzen veroorzaakten we een big bang en kregen we veel positieve aandacht.

 

Ik denk dat dit allemaal belangrijke stappen zijn in het meenemen van de industrie als geheel. Veel bedrijven zien de problematiek nog niet. Wij willen een belangrijke aanjager zijn in de transitie naar circulariteit van de hele industrie. En ja, ons eigen productassortiment willen we ook zo snel mogelijk helemaal circulair maken.”

 

“Er zijn mooie discussies op gang gekomen”

 

Meer weten? Bezoek de website van Auping.
Datum publicatie: augustus 2021

Tags